Trends Lidewij Edelkoort - 16-07-2013
Trendanalist Lidewij Edelkoort gaf op 14 mei in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ haar visie op de laatste trends en ontwikkelingen in mode en design. De trendpresentatie voor het seizoen herfst/winter 2014-2015 was getiteld ‘Bold B’.
‘Zijn jullie het ook zo zát?’ vraagt ’s lands bekendste trendwatcher Lidewij Edelkoort de volle zaal in Amsterdam. ‘Dit is het zesde jaar dat we in een crisis zitten en ik kan het woord niet meer hóren. Ik weet het, we zitten in een bijzonder moeilijke tijd. Het is dan ook ongelooflijk geweldig dat jullie hier allemaal zijn gekomen, maar nu is het tijd om te stoppen met klagen. We gaan het roer radicaal omgooien!’
Plan B
Het Fashion’s plan B, noemt Edelkoort de komende periode. Plan B verwijst naar een nieuwe manier van omgaan met de nieuwe werkelijkheid. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, gaan we ons expressief uitdrukken.
Edelkoort belooft ons een periode waarin mode weer ‘fun’ wordt. ‘We gaan gekke dingen doen en dragen. Modeshows zouden weer spektakels moeten worden. Haute couture wordt weer ondraagbaar en jonge ontwerpers gaan ons verrassen met heel bevrijdend werk.’
‘Mode is plat en saai’
Het werd tijd ook, vervolgt Edelkoort. Ze vindt de mode van nu eigenlijk maar plat en saai. ‘Dat komt doordat de mode wordt geregeerd door een paar grote luxehuizen, die van oudsher werken met leer: ze maakten vroeger zadels en nu tassen en schoenen. Ooit van de it-jurk gehoord? Nee, je hebt alleen een it-bag. Doordat de luxe fashionhuizen light-fashion hebben ontworpen die een simpele achtergrond vormen bij hun opvallende accessoires, is de prêt-a-porter mogelijk nog meer ‘light’. Met als gevolg: verschrikkelijke prêt-a-porter van prêt-a-porter.’
Slecht voor de business
Weinig spannend, vindt Edelkoort al die veel te draagbare mode van tegenwoordig. En ook nog eens niet goed voor de business. Want de consument wordt zelden meer verrast of uitgedaagd. ‘Ik geloof in een nieuwe creativiteit’ vervolgt Edelkoort, ‘en dat gaan we doen met Bold Fashion’s plan b.’ Edelkoort bedacht alle trends voor het winterseizoen met een B. Om te beginnen met bruin: ‘Bruin wordt het nieuwe zwart. Het wordt de belangrijkste basiskleur.’
Na een prachtige audiovisuele presentatie gaf Edelkoort uitleg bij de verschillende trendthema’s en -stijlen die ze bedacht. Hieronder enkele uitgelicht:
Bonkers: ‘Mode die helemaal uit haar dak gaat’, omschrijft Edelkoort deze stijl. De jonge ontwerpergeneratie wil weer creatief zijn. De preppy-periode laten we achter ons. We gaan voor schreeuwerige kleuren. Bijna lelijke kleren. Maskers, proberen gekke make-up uit. We zoeken een manier om ons uit te drukken.
Bold: veel ronde details, ballooning sneakers. De stoffen worden zwaarder. Oversized details. Abstracte designs en dikke garen weermee wordt gebreid. High tech en natuurlijke materialen worden vermengd.
Baby: Volwassenen kleden zich als baby’s. We zijn allemaal zogenoemde kidults. We willen niet volwassen worden in deze stormachtige en onzekere tijden. Daarom kiezen we voor naïeve en heldere kleuren, sophisticated pasteltinten die mengen met beiges en bruintinten. We dragen zacht jerseys, corduroy en teddy furs. Het t-shirt en de sweater worden dé items van het seizoen.
Blush: Cosmetica beïnvloedt de mode door ongelooflijk veel verschillende kleuren roze toe te voegen. Roze is geëmancipeerd, zegt Edelkoort. Tegenwoordig zie je roze ook op een huis of een boekcover. Op de beurs in Milaan waren zeven van de zeventien installaties in het roze. Diana Vreeland citerend: Pink is the navy blue of India. Steekwoorden: accessoires, brillen, plastic bangles, grote wollen jassen.
Blood: Melodramatisch rood wordt de kleur van de fashionvictims. Kleuren gaan van vers tot gedroogd bloed. Vampiermode, noemt Edelkoort het. Er is een fascinatie voor bloed. Die zien we ook veel terug in rode vlekken gespat op kleding, met wit als achtergrond. Materialen: Tweed, satijn, kant en vilt.
Meer informatie over de volgende trendseminars van Lideweij Edelkoort via Appletizer: www.appletizer.nl